Η μεγάλη κατανάλωση ποτών μπορεί να αλλάξει το DNA και να αυξήσει την όρεξή σας για το αλκοόλ

Μάλλον θα πρέπει να σκεφτείτε δύο φορές πριν το παρακάνετε με το αλκοόλ, καθώς η έντονη κατανάλωση, ακόμη και όταν είναι περιστασιακή, ξεκινά έναν φαύλο κύκλο που επανακωδικοποιεί τα γονίδια, με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγαλύτερος κίνδυνος εξάρτησης από το αλκοόλ.

Παρασκευή, 17 Μαΐου 2019

Εκτός από το hangover της επόμενης ημέρας, μετά από μια νύχτα υπέρμετρης κατανάλωσης αλκοολούχων ποτών, μια πρόσφατη μελέτη που πραγματοποίησαν επιστήμονες στο Rutgers Univesity δείχνει ότι η κακή αυτή συνήθεια μπορεί να οδηγήσει σε μακροχρόνιες αλλαγές στο DNA που ενδέχεται να επηρεάσουν τη μελλοντική μας σχέση με το αλκοόλ.

Το προσχέδιο του DNA στον πυρήνα της ανθρώπινης φυσιολογίας είναι ένας κώδικας που κληρονομούμε από τους γονείς και τους προγόνους μας. Αλλά μπορούμε να αλλάξουμε την έκφραση αυτού του σχεδίου στο επίπεδο των γονιδίων, εκθέτοντας τους εαυτούς μας σε διάφορους περιβαλλοντικούς παράγοντες που προκαλούν μοριακές προσθήκες στο DNA μας. Η κατάχρηση στην κατανάλωση αλκοόλ προκαλεί μια τέτοια αλλαγή σε δύο γονίδια, γεγονός που ενισχύει την επιθυμία μας για το αλκοόλ και αυξάνει ένα είδος φαύλου κύκλου ανατροφοδότησης , σύμφωνα με τη νέα έρευνα που δημοσιεύθηκε στο Alcoholism Clinical and Experimental Research.

Διαβάστε και αυτό:
Το αλκοόλ βάζει τον εγκέφαλο σε «λειτουργία πείνας»

Προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει ότι το αλκοόλ μπορεί να αλλάξει τα καίρια μονοπάτια ανταμοιβής στον ανθρώπινο εγκέφαλο, προκαλώντας ένα αίσθημα ευφορίας που δυσκολεύει πολύ την απεξάρτηση από την αλόγιστη κατανάλωση. Αλλά αυτή η πρόσφατη μελέτη του Dipak Sarkar, καθηγητή Animal Sciences στο Πανεπιστήμιο Rutgers, υποδηλώνει ότι μέρος της εθιστικής επίδρασης του αλκοόλ μπορεί να γραφτεί στο DNA μας με την πάροδο του χρόνου, ειδικά σε ανθρώπους που κάνουν σταθερά ή περιστασιακά κατάχρηση, μέσω σημαντικών αλλαγών σε δύο συγκεκριμένα γονίδια. Αυτές οι αλλαγές, όπως αναφέρει, μπορεί να ενισχύσουν πραγματικά την όρεξη για οινοπνευματώδη ποτά, κάτι που δοκιμάστηκε εργαστηριακά επί τρεις ημέρες. «Έχουμε παρατηρήσει ότι το αλκοόλ που καταναλώνει κάποιος όχι μόνο επηρεάζει τη συμπεριφορά του αλλά αλλάζει επίσης μερικές από τις κυτταρικές συμπεριφορές του ατόμου, συμπεριλαμβανομένου του DNA και του RNA", εξηγεί ο Sarkar.

Αρχικά, πήρε δείγματα αίματος από τρεις ομάδες: από μετριοπαθείς πότες, άτομα που έπιναν πολύ περιστασιακά και από πότες που κατανάλωναν επίσης πολύ κατά διαστήματα οι οποίοι στο σύνολό τους ανέφεραν ότι «προτιμούν να πίνουν μπύρα», όπως σημειώνει η έρευνα. Συγκεκριμένα, οι περιστασιακά μεγάλοι πότες δήλωσαν ότι κατανάλωναν τουλάχιστον επτά ποτά την εβδομάδα (οι γυναίκες) και 14 ποτά την εβδομάδα (οι άνδρες), συν μία πρόσθετη νύχτα έντονης κατανάλωσης αλκοόλ ανά μήνα. Για να πέσουν στην κατηγορία βαριάς κατανάλωσης οι γυναίκες έπρεπε να έχουν κατά μέσο όρο τουλάχιστον οκτώ ποτά την εβδομάδα και οι άνδρες να έχουν κατά μέσο όρο 15.

Όταν σύγκρινε τα πραγματικά μόρια DΝΑ από δείγματα αίματος σε εκείνα τα άτομα, διαπίστωσε ότι οι περιστασιακά μεγάλοι πότες είχαν ελαφρές αλλοιώσεις στο DNA δύο γονιδίων. Το πρώτο γονίδιο, που ονομάζεται POMC, επηρεάζει τις αντιδράσεις του στρες στον εγκέφαλο. Ένα άλλο, που ονομάζεται PER2, βοηθά στον έλεγχο του κιρκάδιου ρυθμού - ή του εσωτερικού ρολογιού ενός κυττάρου. Τα μόρια DNA που αποτελούν αυτά τα γονίδια είχαν μια επιπλέον ομάδα μορίων συνδεδεμένη (μεθυλίωση του DNA) που καθιστούσε πιο δύσκολο για τα κύτταρα να παράγουν πραγματικά τις πρωτεΐνες που κωδικοποιούν αυτά τα γονίδια. «Πιστεύουμε ότι έχει μια βαθιά επίδραση στη λειτουργία του σώματος καθώς και στις συμπεριφορές», δήλωσε ο Sarkar, ο οποίος δεν είναι ο πρώτος που υποστηρίζει ότι το αλκοόλ μπορεί κυριολεκτικά να αλλάξει το σώμα μας σε κυτταρικό επίπεδο. Αλλά η δική του έρευνα πήγε σε βάθος για να φθάσει στη σχέση μεταξύ αυτών των αλλαγών και του πόσο οι μεγάλοι πότες ποθούν το αλκοόλ, κάτι που εξέτασε σε ένα πείραμα συμπεριφοράς. Ζήτησε από τους συμμετέχοντες να αξιολογήσουν τα επίπεδα αλκοολισμού τους και παρατήρησε πόση μπύρα ήπιαν πραγματικά όταν τους έδωσαν δύο ποτήρια για μια «γευστική δοκιμή». Η ουσία των ευρημάτων του Sarkar είναι ότι αναγνώρισε μια συσχέτιση μεταξύ του πόση μπύρα κατανάλωσαν, πόσο λαχταρούσαν το αλκοόλ και πώς ο οργανισμός τους εξέφρασε τα γονίδια POMC και PER2. Με βάση την ανάλυσή του, θα μπορούσε να προβλέψει πόσο κάποιος θα έπινε ή θα λαχταρούσε το αλκοόλ σε σχέση με το πώς το σώμα τους εξέφραζε αυτά τα δύο γονίδια.

Αυτό το έγγραφο εδραιώνει μόνο μια ισχυρή συσχέτιση, δεν μπορεί να αποδείξει σίγουρα ότι η έκφραση αυτών των γονιδίων μπορεί να προκαλέσει πόθους για αλκοόλ. Προσθέτει επίσης, ότι οι μελέτες σε ζώα έδειξαν ότι όταν αυτά τα γονίδια δεν εκφράζονται, τα εργαστηριακά ποντίκια τείνουν να πίνουν περισσότερο. "Στις μελέτες σε ζώα, έχουμε στοιχεία ότι αυτά τα δύο γονίδια εμπλέκονται αρκετά στη θετική ενίσχυση της κατανάλωσης αλκοόλ", προσθέτει. «Πιστεύουμε ότι έχει μια βαθιά επίδραση στη λειτουργία του σώματος καθώς και στις συμπεριφορές. Αυτό μας οδήγησε να σκεφτούμε ότι ίσως εμπλέκεται σε εθιστική συμπεριφορά. "Είναι σημαντικό ότι ο Sarkar σημειώνει ότι δεν είναι εύκολο να προκαλέσουμε αυτές τις αλλαγές. Ένα ή δύο επεισόδια υπερβολικής κατανάλωσης αλκοόλ - παρά τις άλλες ανεπιθύμητες ενέργειες που μπορεί να προκαλέσουν - πιθανότατα δεν θα αφήσουν κανένα διαρκές σημάδι στο DNA. Αλλά για εκείνους που αγωνίζονται με την κατανάλωση αλκοόλ, η συγκεκριμένη μελέτη δείχνει μια μικρή γενετική αλλαγή που θα μπορούσε να προκαλέσει μεγάλη επίδραση.

Πηγή: news.rutgers.edu