Μήπως οι εικόνες στις συσκευασίες των τροφίμων μας κάνουν να τρώμε παραπάνω;
Υπολογίζοντας την μερίδα που βάζουμε στο πιάτο μας, είναι πιθανόν να επηρεαζόμαστε περισσότερο από τις εικόνες στη συσκευασία και να σερβίρουμε μεγαλύτερη από τη συνιστώμενη μερίδα, ισχυρίζονται οι επιστήμονες. Όταν εμφανίζονται πρόσθετα διατροφικά είδη στα πακέτα συσκευασίας, όπως π.χ. το γλάσο σε ένα κέικ, τότε είναι ακόμη πιο πιθανό να βάλουμε μεγαλύτερο κομμάτι.
Οι κατασκευαστές τροφίμων ξοδεύουν πολύ χρόνο αποφασίζοντας τι πρέπει να βάλουν στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας. Εξάλλου, αυτό είναι και το πρώτο πράγμα που βλέπουμε όταν περπατάμε στο διάδρομο του supermarket προσπαθώντας να αποφασίσουμε τι θα αγοράσουμε. Εάν η φωτογραφία και τα χρώματα δεν τραβήξουν την προσοχή μας και δεν μας προκαλέσουν αυτόματα λιγούρα, τότε δεν κάνουν καλά τη δουλειά τους. Ίσως να νομίζουμε ότι δεν επηρεαζόμαστε πολύ από τις διάφορες συσκευασίες των τροφίμων και τις φωτογραφίες, αλλά μια νέα μελέτη δείχνει το αντίθετο. Όλες αυτές οι όμορφες εικόνες, ιδιαίτερα των ανθυγιεινών επιλογών, μπορούν να συμβάλουν στην υπερκατανάλωση τροφής.
Για να βάλουμε τα πράγματα σε μια προοπτική, ας σκεφτούμε ότι μια τυπική φέτα κέικ που απεικονίζεται σε ένα κουτί έτοιμου μείγματος για παράδειγμα, περιέχει περίπου 135% περισσότερες θερμίδες από το συνιστώμενο μέγεθος σερβιρίσματος. Με άλλα λόγια, είναι μια σημαντικά μη ρεαλιστική μερίδα. Eρευνητές από το Cornell University Food and Brand Lab διαπίστωσαν πρόσφατα σε μια μελέτη ότι, όταν οι συσκευασίες π.χ. μείγματος για κέικ έχουν εικόνες και από γλάσο, οι καταναλωτές υπερεκτιμούν σημαντικά το μέγεθος της μερίδας που βάζουν στο πιάτο τους. Καταλήγουν να τρώνε μεγαλύτερες φέτες (άρα και περισσότερες θερμίδες) από ό, τι συνιστά η διατροφική ετικέτα. "Αν δούμε μια φέτα κέικ καλυμμένη με γλάσο πάνω στο πακέτο της συσκευασίας, νομίζουμε ότι αυτή είναι η φυσιολογική μερίδα για να φάμε, αλλά αυτό δεν ανταποκρίνεται στη σύσταση της διατροφικής ετικέτας σχετικά με την μερίδα", δήλωσε ο επικεφαλής ερευνητής John Brand.
Ο Brand και η ομάδα του παρακολούθησαν 72 προπτυχιακούς φοιτητές και 44 γυναίκες που εργάζονταν ως σερβιτόροι και διαπίστωσαν ότι και οι δύο ομάδες υπερεκτίμησαν το μέγεθος της μερίδας όταν κοίταξαν την εικόνα του κέικ με το γλάσο στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας. Ειδικότερα, οι γυναίκες αύξησαν κατά 122 θερμίδες την μερίδα – κάτι που αποδεικνύει ότι "τα φαινομενικά μικρά στοιχεία σε μια συσκευασία μπορούν να έχουν τεράστιο αντίκτυπο", δήλωσαν οι ερευνητές. Μια πιθανή λύση που προτείνουν είναι η εκτύπωση στο κουτί της φράσης "το γλάσο δεν περιλαμβάνεται στη διατροφική επισήμανση". Ωστόσο, επειδή δεν μπορούμε να φανταστούμε ότι οι εταιρείες θα κάνουν αυτό που πρότειναν οι ερευνητές σύντομα, ίσως όλοι να πρέπει να εκτυπώσουμε αυτήν την υπενθύμιση και να την βάλουμε στην πόρτα του ψυγείου μας.