Η πλούσια σε κάλιο διατροφή μειώνει τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων

Η παθογενής αγγειακή αποτιτάνωση, γνωστή και ως σκλήρυνση των αρτηριών, είναι κάτι που επηρεάζει εκατομμύρια ανθρώπους - ειδικά τους ηλικιωμένους - σε όλο τον κόσμο. Ερευνητές του Πανεπιστημίου της Αλαμπάμα μελέτησαν τους πιθανούς τρόπους αντιμετώπισης της κατάστασης αυτής και διαπίστωσαν ότι συσχετίζεται σημαντικά με το διαιτητικό κάλιο.

Πέμπτη, 20 Μαΐου 2021

Το κάλιο είναι ένα μέταλλο που θεωρείται απαραίτητο για το ανθρώπινο σώμα. Δεν βοηθά μόνο τη σύσπαση των μυών και τη λειτουργία των νεύρων και των κυττάρων, αλλά συμβάλει και στη ρύθμιση του καρδιακού παλμού. Νέα έρευνα δείχνει ότι τρόφιμα πλούσια σε κάλιο όπως οι μπανάνες, το αβοκάντο, το πεπόνι, η κολοκύθα και οι φακές μπορούν να μειώσουν τις πιθανότητες αγγειακής ασβεστοποίησης και αορτικής δυσκαμψίας.

Οι ερευνητές του πανεπιστημίου Alabama at Birmingham στην Αμερική, ανακάλυψαν ότι μια διατροφή με έλλειψη καλίου προάγει την αυξημένη αρτηριακή δυσκαμψία, ενώ μια δίαιτα με αυξημένα επίπεδα καλίου μπορεί να την μειώσει. Η αγγειακή ασβεστοποίηση συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης θανατηφόρων καρδιακών παθήσεων και άλλων καρδιαγγειακών νοσημάτων. Η ερευνητική ομάδα θέλησε να εξετάσει τους υποκείμενους μηχανισμούς αυτής της αγγειακής κατάστασης σε ποντίκια με ελλειμματική απολιποπρωτεΐνη Ε, τα οποία είναι επιρρεπή σε καρδιαγγειακές παθήσεις. Τα ποντίκια τράφηκαν είτε με υψηλά, χαμηλά είτε με φυσιολογικά επίπεδα διατροφικού καλίου. Οι επιστήμονες παρατήρησαν ότι τα ποντίκια που τράφηκαν με δίαιτα χαμηλού καλίου είχαν σημαντική αύξηση στην αγγειακή ασβεστοποίηση. Από την άλλη πλευρά, όσα τράφηκαν με δίαιτα υψηλού καλίου είχαν σημαντικά περιορισμένη αγγειακή ασβεστοποίηση. Χρησιμοποιώντας το δείκτη αρτηριακής δυσκαμψίας Pulse Wave Velocity, διαπίστωσαν επίσης ότι τα ποντίκια χαμηλού καλίου είχαν αυξημένη δυσκαμψία των αορτών, ενώ τα ποντίκια με υψηλό κάλιο είχαν μειωμένη δυσκαμψία αορτής.

"Τα ευρήματα έχουν σημαντικό μεταφραστικό δυναμικό επειδή αποδεικνύουν το όφελος από την επαρκή πρόσληψη καλίου για την πρόληψη της αγγειακής ασβεστοποίησης σε ποντίκια επιρρεπή σε αθηροσκλήρωση καθώς και τις δυσμενείς επιπτώσεις της χαμηλής πρόσληψης καλίου", εξηγεί ο Paul Sanders, ένας από τους συγγραφείς της μελέτης. Οι ερευνητές επίσης εξέτασαν τις αγγειακές επιδράσεις της πρόσληψης καλίου σε μοριακό επίπεδο. Οι χαμηλές ποσότητες καλίου σε μια κυτταρική καλλιέργεια ενίσχυσαν σημαντικά την ασβεστοποίηση των αγγειακών κυττάρων στους λείους μύες. Προηγούμενη έρευνα έχει δείξει ότι η ασβεστοποίηση των κυττάρων αυτών μοιάζει με τη διαφοροποίηση των οστικών κυττάρων, η οποία οδηγεί στη μετατροπή των κυττάρων λείων μυών σε κύτταρα που ομοιάζουν με οστά.

Έχοντας αυτό κατά νου, οι ερευνητές εξέτασαν την ανάπτυξη αγγειακών λείων μυϊκών κυττάρων σε καλλιέργειες κυττάρων χαμηλού καλίου. Διαπίστωσαν ότι οι συνθήκες χαμηλού καλίου πυροδότησαν την έκφραση αρκετών γονιδιακών δεικτών οι οποίοι είναι χαρακτηριστικοί των οστικών κυττάρων ενώ αναστέλλουν την έκφραση δεικτών κυττάρων αγγειακών λείων μυών. Αυτό δείχνει ότι οι συνθήκες χαμηλού καλίου προάγουν τον μετασχηματισμό των αγγειακών λείων μυϊκών κυττάρων σε κύτταρα που μοιάζουν με οστά. Τα ευρήματα αυτής της μελέτης που παρουσιάστηκαν στο περιοδικό JCI, βάζουν ταυτόχρονα τα θεμέλια για την ανάπτυξη νέων θεραπειών για την πρόληψη ή τη θεραπεία της αθηροσκληρωτικής αγγειακής ασβεστοποίησης.

Πηγή: sciencedaily.com