Τα μανιτάρια ως προβιοτικά στη θεραπεία και τη διαχείριση του διαβήτη και άλλων μεταβολικών ασθενειών

Η κατανάλωση των κοινών άσπρων μανιταριών καθημερινά θα μπορούσε να αποτρέψει τον διαβήτη τύπου 2, ενισχύοντας τα βακτηρίδια του εντέρου, συμβάλλοντας ταυτόχρονα στην ανάπτυξη νέων θεραπειών για το διαβήτη.

Τετάρτη, 24 Νοεμβρίου 2021

Ο διαβήτης είναι μια σοβαρή εφ’ όρου ζωής ασθένεια που συμβαίνει όταν η ποσότητα ζάχαρης στο αίμα είναι πολύ υψηλή, επειδή ο οργανισμός δεν μπορεί να τη χρησιμοποιήσει σωστά. Οι ασθενείς πρέπει να παρακολουθούν τακτικά τα επίπεδα γλυκόζης για να αποτρέψουν την ανάπτυξη πιθανών θανατηφόρων επιπλοκών.

Τρώγοντας την ημέρα μια μερίδα άσπρων μανιταριών τύπου Παρισίων (τα κοινά «κουμπιά») θα μπορούσε να αποτρέψει τον διαβήτη τύπου 2, σύμφωνα με νέα έρευνα. Η μελέτη, η οποία έγινε πρόσφατα με στόχο τη διερεύνηση των επιπτώσεων των λευκών μανιταριών (Agaricus bisporus) ως πρεβιοτικών,  διεξήχθη σε ποντικούς από ερευνητές που εργάζονται σε διάφορα τμήματα του Pennsylvania State University.  Οι ερευνητές ήθελαν να δουν αν ο συγκεκριμένος τύπος μανιταριών θα μπορούσε να επηρεάσει την παραγωγή γλυκόζης στο σώμα και με ποιο τρόπο. Τα ευρήματά τους που δημοσιεύθηκαν στο περιοδικό Journal of Functional Foods, έδειξαν ότι τα μανιτάρια αλλάζουν το μικροβίωμα του εντέρου δρώντας ως πρεβιοτικά.  Τα πρεβιοτικά είναι ουσίες που προέρχονται συχνά από τα τρόφιμα που καταναλώνουμε, υποστηρίζουν τη δραστηριότητα των μικροοργανισμών στο έντερο και μπορούν να ενισχύσουν ανάπτυξη των ωφέλιμων βακτηρίων.

Τα ποντίκια που κατανάλωναν μια ημερήσια δόση λευκών μανιταριών αύξησαν τα επίπεδα των βακτηρίων του εντέρου που εμπλέκονται στην παραγωγή γλυκόζης, σύμφωνα με μελέτη. Η αντίστοιχη ποσότητα της μερίδας ισοδυναμεί με 85 γραμμάρια για τον άνθρωπο.  Η κύρια συγγραφέας της μελέτης, καθηγήτρια Margherita Cantorna, από το Pennsylvania State University, δήλωσε: «Η καλύτερη διαχείριση της γλυκόζης έχει επιπτώσεις στον διαβήτη, καθώς και σε άλλες μεταβολικές ασθένειες». Ο διαβήτης τύπου 1 συμβαίνει όταν τα επίπεδα της γλυκόζης αυξάνονται εξαιτίας της έλλειψης της ορμόνης ινσουλίνης, η οποία ελέγχει τη μετακίνηση της γλυκόζης μέσα και έξω από τα κύτταρα. Στον διαβήτη τύπου 2, τα επίπεδα ινσουλίνης είναι ανεπαρκή ή το σώμα δεν ανταποκρίνεται στην ορμόνη.

Οι ερευνητές ανέλυσαν δύο τύπους μη παχύσαρκων ποντικών. Οι ποντικοί της πρώτης ομάδας είχαν βακτηρίδια εντέρου, ενώ οι άλλοι δεν είχαν και ήταν ελεύθεροι μικροβίων.  Η Cantorna εξήγησε: «Μπορείτε να συγκρίνετε τα ποντίκια με μικροβιακή χλωρίδα με τα ελεύθερα μικροβίων για να πάρετε μια ιδέα για τη συμβολή της μικροβιακής χλωρίδας». Όλα τα τρωκτικά τρέφονταν καθημερινά με μια ποσότητα μανιταριών που ισοδυναμεί με περίπου 85g για τους ανθρώπους αλλά δεν διευκρινίζεται για πόσο καιρό. Tα αποτελέσματα, έδειξαν ότι τα μανιτάρια αύξησαν τα επίπεδα των βακτηρίων Prevotella στα ποντίκια. Τα βακτήρια αυτά παράγουν τα προπιονικά και σουκινικά ή ηλεκτρικά οξέα, τα οποία παίζουν ρόλο στην έκφραση των γονιδίων που διαχειρίζονται την παραγωγή γλυκόζης.

Πέραν των μανιταριών, η Cantorna πρόσθεσε ότι : «είναι αρκετά σαφές ότι σχεδόν κάθε αλλαγή που κάνετε στη διατροφή, αλλάζει την μικροχλωρίδα του εντέρου». Ενώ η μελέτη διεξήχθη σε ποντίκια με φυσιολογικό βάρος, οι ερευνητές εξηγούν ότι ενδιαφέρονται επίσης να δοκιμάσουν τα αποτελέσματα αυτής της πρεβιοτικής τροφής σε ποντίκια με παχυσαρκία αλλά και σε ανθρώπους. Αυτό σημείωσαν, θα ήταν το πρώτο βήμα προς την τελική επέκταση αυτής της έρευνας με την ελπίδα ότι θα οδηγήσει σε καλύτερη κατανόηση του τρόπου με τον οποίο οι καθημερινές μας δίαιτες επηρεάζουν τις μεταβολικές διεργασίες όπως και την πρόληψη ή την ανάπτυξη ορισμένων ασθενειών.