Τι είναι η κετόνη σμέουρων;

Ένα σμέουρο περιέχει 200 μόρια που συμβάλλουν στην ξεχωριστή γεύση του. Ένα από αυτά, η κετόνη του βατόμουρου, διακρίθηκε από τις βιομηχανίες πριν από δεκαετίες για την ισχυρή μυρωδιά του. Τα γλυκά με γεύση σμέουρων, αλλά και τα σαπούνια και τα κεριά που παρασκευάζονται σήμερα χρησιμοποιούν συχνά αυτή την κετόνη. Πρόσφατα, τράβηξε ξανά την προσοχή του κοινού, αλλά αυτή τη φορά ως υποτιθέμενο βοήθημα απώλειας βάρους.

Τρίτη, 11 Ιουνίου 2019

Η κετόνη σμέουρου ή κόκκινου βατόμουρου βρίσκεται στα βακκίνια, και σε διάφορα είδη μούρων. Τα κόκκινα βατόμουρα προέρχονται από την Ευρώπη, τη Βόρεια Αφρική και την Κεντρική Ασία. Έχουν βασικά θρεπτικά συστατικά όπως β-καροτένιο και βιταμίνες Α, Ε και C αλλά μόνο ίχνη της κετόνης ανιχνεύονται στο φρούτο.  Έτσι τα τρόφιμα με γεύση μούρων συνήθως χρησιμοποιούν κετόνη που παράγεται σε εργαστήριο. Περίπου το 2010, οι επιστήμονες παρατήρησαν ότι η κετόνη αυτή είχε παρόμοια μοριακή δομή με την καψαϊκίνη, η οποία είναι η χημική ουσία στην οποία οφείλεται η καυτερή γεύση στις πιπεριές τσίλι. Μελέτες έχουν δείξει ότι η καψαϊκίνη αποτρέπει την αύξηση του σωματικού βάρους. Από αυτό το εύρημα ορμώμενοι οι επιστήμονες, μελέτησαν ποντίκια και ανθρώπινους ιστούς για να εξακριβώσουν κατά πόσο η κετόνη των σμέουρων θα επηρέαζε την αύξηση του βάρους.

Λειτρουγεί η κετόνη σμέουρων;

Ειδικοί αναφέρουν ότι δεν υπάρχουν μέχρι σήμερα αξιόπιστες έρευνες της χρήσης της για οποιαδήποτε κατάσταση της ανθρώπινης υγείας. Μόνο λίγες προκαταρκτικές μελέτες έχουν γίνει για να εξετασθεί ως βοήθημα απώλειας βάρους και καμία από αυτές δεν έγινε σε άνθρωπο. Ωστόσο, οι μελέτες σε ποντίκια ή κύτταρα σηματοδότησαν πιθανό αποτέλεσμα μείωσης βάρους. Σε μια μελέτη του 2005 σε ποντίκια που έλαβαν τροφή με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά, η κετόνη σμέουρων απέτρεψε την αύξηση του βάρους στο συκώτι όπως και του σπλαχνικού λίπους, σύμφωνα με  άρθρο του περιοδικού Life Sciences. Μια άλλη έρευνα έδειξε ότι κετόνη αύξησε την κατανομή των λιπιδίων μέσα στα λιπώδη κύτταρα και τα ανάγκασε να εκκρίνουν περισσότερη πρωτεΐνη αδιπονεκτίνης. Χαμηλά επίπεδα αυτής της πρωτεϊνης στο σώμα παρατηρούνται πιο συχνά μεταξύ των ατόμων που πάσχουν από παχυσαρκία και διαβήτη τύπου 2.

Μια μελέτη του 2016 διαπίστωσε ότι τα ποντίκια που κατανάλωναν πολύ λιπαρές τροφές, κέρδισαν λιγότερο βάρος αν είχαν πάρει και κετόνη βατόμουρου μαζί με ελλαγικό οξύ, ένα άλλο μόριο που βρέθηκε στα σμέουρα. Η έρευνα αυτή έδειξε επίσης ότι η κετόνη άλλαξε προς το θετικότερο την έκφραση των γονιδίων στο ήπαρ των ποντικών. Ωστόσο, μια μελέτη του 2017 που διεξάχθηκε από ερευνητές στη Δανία, ανέφερε ότι η ίδια η κετόνη από σμέουρα δεν μπορεί να μειώσει τα επίπεδα σωματικού λίπους. Σε αυτή τη μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Food & Function, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα ποντίκια που ακολούθησαν δίαιτα με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά και κετόνη κέρδισαν λιγότερο βάρος σε σύγκριση με ποντίκια που δεν έλαβαν κετόνη. Αλλά τα ποντίκια που τρέφονταν με κετόνη δεν έτρωγαν τόσο τροφή όσο τα άλλα ποντίκια και οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η κετόνη σμέουρων δεν μείωσε τα επίπεδα λίπους πέρα από αυτό που θα περίμενε κανείς από μια δίαιτα χαμηλών θερμίδων.

Προκαταρκτική έρευνα έχει επίσης διαπιστώσει ότι η κετόνη σμέουρων - όταν εφαρμόζεται απευθείας στο δέρμα - θα μπορούσε να βοηθήσει στην καταπολέμηση σημείων γήρανσης. Μια μελέτη του 2008 σε 15 ανθρώπους, διαπίστωσε ότι βελτίωσε την ελαστικότητα του δέρματος και την ανάπτυξη των μαλλιών σε διάστημα πέντε μηνών.  Η έρευνα σε ποντικούς και σε κύτταρα που αναπτύσσονται σε εργαστήρια, συχνά προκαλεί τους επιστήμονες σε περαιτέρω μελέτες. Αλλά για σαφή και αξιόπιστα αποτελέσματα, οι γιατροί ψάχνουν για πολλές δοκιμές της κάθε χημικής ουσίας σε πολλούς ανθρώπους.

• ΚΑΨΑΙΚΙΝΗ