Το ακριβότερο πρόχειρο φαγητό μπορεί να κάνει τα παιδιά να τρώνε πιο υγιεινά

Τι καθορίζει τον τρόπο με τον οποίο τα παιδιά αποφασίζουν να ξοδέψουν τα χρήματά τους σε σνακ και τι τα σπρώχνει σε μια πιο υγιεινή επιλογή τροφίμων; Μια νέα μελέτη δείχνει πώς η εμπειρία των παιδιών με τα χρήματα και η προτίμησή τους σε συγκεκριμένα εμπορικά σήματα επηρεάζει το τι θα αποφασίσουν να αγοράσουν αλλά και το πώς, οι υψηλότερες τιμές στα ανθυγιεινά σνακ μπορεί να τα παρακινήσουν σε πιο υγιεινές επιλογές.

Πέμπτη, 5 Οκτωβρίου 2017

Μια νέα μελέτη με επικεφαλείς την καθηγήτρια Monika Hartmann από το Πανεπιστήμιο της Βόννης και τον Sean Cash από τo Friedman School of Nutrition and Policy στο Πανεπιστήμιο Tufts της Αμερικής, δείχνει ότι όταν τα παιδιά αποφασίζουν πώς θα ξοδέψουν το χαρτζιλίκι τους, η υψηλότερη τιμή για το πρόχειρο φαγητό παίζει σημαντικότερο ρόλο από τη φήμη του εμπορικού σήματος. Ακριβότερα προϊόντα ενθαρρύνουν τα παιδιά να επιλέγουν πιο υγιεινά, αλλά μόνο εκείνα που έχουν συνηθίσει να χρησιμοποιούν χρήματα. Οι επιστήμονες λένε ότι τα ευρήματά τους δείχνουν ότι είναι σημαντικό να έχουν αυτή την εμπειρία από νωρίς, καθώς το νόημα και η αξία των χρημάτων γίνονται περισσότερο κατανοητά σε αυτά από ότι πιστεύουν οι γονείς.

Στην μελέτη, υπήρξε μια έντονη διαφορά όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο επηρεάστηκε η τελική αγοραστική απόφαση των παιδιών. Αυτά που έπαιρναν και χρησιμοποιούσαν ήδη το χαρτζιλίκι τους την έλαβαν υπόψη τους, ενώ τα υπόλοιπα παιδιά δεν το έκαναν. Το αποτέλεσμα προσθέτει ότι για τα παιδιά η εμπειρία με τα μετρητά είναι μια σημαντική πτυχή της μάθησης του τι σημαίνουν οι τιμές. Ο καθηγητής Cash δήλωσε: "Δεν γνωρίζουμε πολλά για το πώς τα παιδιά ξοδεύουν τα χρήματά τους σε σνακ. Πρόκειται για κάτι που δεν έχει ερευνηθεί ευρέως. Στην σημερινή εποχή, πολλά παιδιά έχουν το δικό τους διαθέσιμο εισόδημα, συνήθως ένα χαρτζιλίκι. Αποφασίζουν πώς να ξοδεύουν αυτά τα χρήματα σε σνακ, αλλά γνωρίζουμε πολύ λίγα για το πώς παίρνουν αυτές τις αποφάσεις ".

Αυτό ισχύει ιδιαίτερα σε σχέση με το βαθμό στον οποίο τα παιδιά εκτιμούν τα τυπικά καταναλωτικά δεδομένα όσον αφορά τις τιμές και τα άλλα χαρακτηριστικά των τροφίμων.

Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Appetite, ανέλυσε τους τρόπους με τους οποίους 118 παιδιά από την Βοστώνη ηλικίας οκτώ έως έντεκα ετών χρησιμοποιούσαν το χαρτζιλίκι τους για να αγοράσουν σνακ. Η μελέτη αποτελούνταν από μια έρευνα και δύο γνωστικές εξετάσεις για τις οποίες κάθε παιδί πληρώθηκε με 2 δολάρια ως αποζημίωση με σκοπό να ξοδέψουν αυτά τα χρήματα στο πείραμα διακριτής επιλογής (Discrete Choice Experiment DCE). Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι η αναγνωρισιμότητα της μάρκας δεν ήταν κατ 'ανάγκη ευθυγραμμισμένη με την προτίμηση των παιδιών, αλλά η τιμή - ειδικά για εκείνα που ξόδευαν τα δικά τους μετρητά- έπαιξε σημαντικό ρόλο.

Οι ερευνητές παρατήρησαν ταυτόχρονα, ότι τα παιδιά δαπανούσαν ένα σημαντικό χρηματικό ποσό για σνακ, ενώ η συχνότητα εμφάνισης χρόνιων διατροφικών παθήσεων όπως ο διαβήτης τύπου 2, η στεφανιαία νόσος και η παχυσαρκία, είναι υψηλή και αυξάνεται σε όλο τον κόσμο. Για τις ανάγκες της μελέτης παρουσίασαν στα παιδιά μια σειρά επιλογών σνακ: μπισκότα, φέτες μήλου και γιαούρτι. Στο κάθε παιδί έδωσαν δέκα φορές ζευγάρια φωτογραφιών δύο ειδών σνακ που διέφεραν ανάλογα με τον τύπο προϊόντος, την τιμή και το εμπορικό σήμα και τους ζητήθηκε να επιλέξουν ένα από τα δύο προϊόντα ή να αποφασίσουν να μην κάνουν καμία επιλογή. Στο τέλος διάλεξαν ένα σνακ τυχαία από τις δέκα επιλογές που είχε αποφασίσει του παιδί και αυτό ήταν και το σνακ που ήταν υποχρεωμένο να αγοράσει πληρώνοντας το δηλωμένο τίμημα της επιλογής αυτής το οποίο κυμαινόταν μεταξύ 0,30 και 0,70 δολάρια από τα χρήματα που είχε κερδίσει προηγουμένως συμμετέχοντας στη μελέτη. Μια ομάδα σνακ ήταν από την McDonald's προκειμένου να δοκιμαστεί η σημασία του branding στις επιλογές των παιδιών. Στο πείραμα, τα παιδιά επέλεξαν στην πλειοψηφία τους τα μπισκότα σοκολάτας και σε δεύτερη θέση τις φέτες μήλου αλλά οι ερευνητές παρατήρησαν ότι η αναγνωρισιμότητα της μάρκας δεν ήταν βασικός παράγοντας για την αγορά των σνακ. Έδωσαν σημασία περισσότερο στο πόσο τους άρεσε ή όχι η κάθε μάρκα, δήλωσε η Hartmann.

Φωτεινή Πουρνάρα

Όροι: 
Κατηγοριες: