Ποια μεταβλητή υπαγορεύει το πώς τα συμπληρώματα της βιταμίνης Ε θα επηρεάσουν τον κίνδυνο καρκίνου;

Υπάρχει εδώ και χρόνια στην επιστημονική κοινότητα η διαμάχη ως προς το αν η λήψη συμπληρωμάτων βιταμίνης Ε αυξάνει ή μειώνει τον κίνδυνο ενός ατόμου να αναπτύξει καρκίνο. Μια νέα μελέτη δείχνει ότι και τα δύο αποτελέσματα είναι μια πιθανότητα και επίσης εξηγεί το γιατί.

Δευτέρα, 15 Απριλίου 2019

Οι βιταμίνες είναι από τα πιο συχνά χρησιμοποιούμενα συμπληρώματα. Ωστόσο, λίγα είναι γνωστά για τη συμβολή των γενετικών μεταβλητών στην αποτελεσματικότητα και την ασφάλειά τους. Ένα γονίδιο γνωστό ως κατεχολ-o-μεθυλοτρανσφεράση ή COMT είναι το κλειδί για το αν η βιταμίνη Ε μειώνει ή αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε στο the Journal of the National Cancer Institute. Το COMT κωδικοποιεί την παραγωγή το συγκεκριμένο ένζυμο (COMT), το οποίο επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο ο οργανισμός ενός ατόμου επεξεργάζεται τη βιταμίνη Ε.

"Οι μελέτες παρατήρησης των ανθρώπων που λαμβάνουν βιταμίνη Ε ως συμπλήρωμα έχουν αναφέρει οφέλη και μελέτες σε ζωικά μοντέλα έχουν δείξει προστατευτικό αποτέλεσμα, αλλά όταν τα συμπληρώματα βιταμίνης Ε χρησιμοποιήθηκαν σε ελεγχόμενες με εικονικό φάρμακο κλινικές δοκιμές, τα αποτελέσματα ήταν μηδενικά", δήλωσε η Kathryn Hall, ερευνήτρια από το τμήμα προληπτικής ιατρικής στο Brigham and Women's Hospital στην Αμερική. «Αυτό μας διευκόλυνε στο να υποθέσουμε ότι η βιταμίνη Ε δεν λειτουργεί. Ωστόσο, αυτό που έχουμε βρει είναι ότι μπορεί να προστατεύει σε μερικές περιπτώσεις ενώ σε άλλες όχι και ότι η γενετική ποικιλομορφία συνδέεται με αυτά τα αποτελέσματα".

Το COMT αποτελείται από τρεις γενετικούς τύπους: met/met, val/met και val/val. Μεταξύ των γυναικών που συμμετείχαν στη μελέτη, εκείνες που έχουν τον val/val τύπο και πήραν βιταμίνη Ε είχαν 15% υψηλότερο κίνδυνο να αναπτύξουν καρκίνο σε σύγκριση με εκείνες που είχαν τον met/met, οι οποίες είχαν 14% χαμηλότερο κίνδυνο. Αυτό πιθανότατα οφείλεται στο γεγονός ότι τα ένζυμα είναι τρεις έως τέσσερις φορές πιο δραστήρια στους val/val ανθρώπους, παρά στους met/met, σύμφωνα με τους ερευνητές. Οι επιστήμονες ανακάλυψαν επίσης παρόμοια ποσοστά για διάφορους τύπους καρκίνου, όπως του μαστού, του παχέος εντέρου, του πνεύμονα και της μήτρας. Παλαιότερες έρευνες της Hall έχουν επίσης καταλήξει στο ότι ορισμένες γενετικές παραλλαγές του COMT μπορεί ακόμη και να προκαλέσουν καρδιαγγειακές παθήσεις.

"Οι σημαντικές αλληλεπιδράσεις μεταξύ των γονιδίων και των φαρμάκων είναι δύσκολο να βρεθούν και η συγκεκριμένη είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακή. Τώρα πρέπει να καταλάβουμε ποιοι καρκίνοι επηρεάζονται, γιατί και πώς, και αυτά τα αποτελέσματα μας ενθαρρύνουν να το επιδιώξουμε με σθεναρή και έντονη περιέργεια", δήλωσε η Hall.

Πηγή: Sciencedaily