Είναι όντως το πρωινό σημαντικό και απαραίτητο γεύμα;
Το πρωινό έχει ανακηρυχθεί σε φετίχ της κοινωνίας της απόδοσης. Η επικρατούσα άποψη είναι ότι όποιος τρώει πρωινό είναι σε καλύτερη φόρμα, γίνεται πιο έξυπνος και πιο δυνατός. Με αυτές τις διατροφικές οδηγίες, η βιομηχανία τροφίμων κάνει τζίρο δισεκατομμυρίων. Μήπως όμως τελικά όλο αυτό είναι ένας μύθος;
Πρόσφατες έρευνες απέδειξαν ότι το πρωινό και δεν είναι και τόσο αναντικατάστατο. Γερμανοί και Αμερικανοί επιστήμονες διατροφολόγοι εξέτασαν, ανεξάρτητα οι μεν από τους δε, τα πλεονεκτήματα που προβάλλει η βιομηχανία του πρωϊνού και έβγαλαν το ανατρεπτικό συμπέρασμα οτι το επιστημονικό θεμέλιο επί του οποίου στηρίζονται οι διαφημιστικές υποσχέσεις σε πολλές περιπτώσεις δεν ισχύει.
Όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα της Frankfurter Allgemeine Zeitung, ο αθλίατρος, διατροφολόγος και αθλητικός φυσιολόγος καθηγητής του Universität Würzburg Κρίστοφ Ράσκα, εκφράζει έναν σκεπτικισμό για το αν οι άνθρωποι όντως πεινάνε το πρωί. Δεν είναι γενετικώς προγραμματισμένοι για κάτι τέτοιο. O άνθρωπος της λίθινης εποχής έπρεπε προηγουμένως να κυνηγήσει ή να ψαρέψει για να φάει. Παράλληλα, οι τιμές του ζαχάρου είναι το πρωί υψηλές. Οι εφεδρείες επαρκούν μέχρι το μεσημέρι. Κατά τη άποψή του καθηγητή δεν υπάρχει κανένας λόγος να μην παραλείψουμε το πρωινό. Το σύγχρονο πρωινό είναι εφεύρεση της βιομηχανικής εποχής. Κατά τη βιομηχανική επανάσταση έπρεπε οι εργάτες να ενεργοποιήσουν το μεταβολισμό των υδατανθράκων. Κάτι τέτοιο μπορεί να ισχύσει σήμερα το πολύ για τους χειρώνακτες και τους αθλητές που κάνουν πρωταθλητισμό, συμπληρώνει ο καθηγητής.
Ο καθηγητής συνιστά στους καταναλωτές να ακούνε την εσωτερική τους φωνή αντί να αφήνονται να παραπλανηθούν από τις υποτιθέμενες αντικειμενικές έρευνες, διότι κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός.
Νυχτερινοί τύποι δεν μπορούν να κατεβάσουν μπουκιά πρωινού. Πρωινοί τύποι τρώνε ευχαρίστως πρωινό. Και τα δύο είναι σωστά. Σε ανήσυχους γονείς συστήνει να μην πιέζουν τα παιδιά τους, αν δεν έχουν όρεξη το πρωί, αλλά να τους δίνουν να πιούν κάτι και να παίρνουν μαζί τους ένα σάντουιτς ώστε να έχουν κάτι να φάνε όταν πεινάσουν. Πολλοί ειδικοί διατροφολόγοι τείνουν προς την άποψη ότι τα αποθέματα τροφής του οργανισμού πρέπει να ανανεώνονται έως πέντε φορές την ημέρα, καλύτερα σε τακτά διαστήματα. Τα υπόλοιπα είναι θέμα γούστου και συνήθειας.
Πολυάριθμες αμερικανικές μελέτες έχουν δείξει ότι το συμπέρασμα πως τα θρεπτικά συστατικά ενός καλού πρωινού δεν μπορούν να αντικατασταθούν από τα άλλα γεύματα κατά τη διάρκεια της μέρας, είναι αυθαίρετο. Τα συμπεράσματα της εταιρείας Adipositas και του αμερικανικού υπουργείου Τροφίμων, τα οποία δημοσιεύτηκαν στο επιστημονικό περιοδικό American Journal of Clinical Nutrition, δείχνουν οτι κατασκευάστηκαν συσχετίσεις χωρίς επιστημονικές αποδείξεις και χρησιμοποιήθηκαν παραπλανητικά μερικά αποσπάσματα των επιστημονικών συμπερασμάτων. Για παράδειγμα η πεποίθηση ότι υπάρχει σχέση μεταξύ πρωινού και παχυσαρκίας είναι ισχυρότερη από τις ίδιες τις επιστημονικές αποδείξεις, σύμφωνα με το συνοπτικό πόρισμα της έρευνας.
Οι ερευνητές θεωρούν ότι τα συμπεράσματα των ερευνών που δημιουργούν τέτοιες παραπλανητικές απόψεις διαμορφώνονται από επιχειρηματικά συμφέροντα. Βέβαια, η βιομηχανία παραγωγής προϊόντων πρωινού έχει γίνει εν τω μεταξύ πιο προσεκτική. Η μέχρι τώρα εκτενέστερη έρευνα για τη συνάφεια υγείας και πρωινού έχει χρηματοδοτηθεί από δύο δωδεκάδες εταιρείες, μεταξύ των οποίων ορισμένες πασίγνωστες, και το συμπέρασμα είναι ότι σε αντίθεση με τις μέχρι τώρα υποστηριζόμενες απόψεις, δεν υπάρχει καμιά αισθητή επίδραση.
Άλλωστε, ανεξάρτητα από έρευνες, οι συνήθειες από χώρα σε χώρα είναι εντελώς διαφορετικές. Οι Γάλλοι αρκούνται σε ένα κρουασάν με καφέ, οι Άγγλοι αντίθετα ξεκινούν τη μέρα τους με ένα πλήρες αγγλικό πρωινό, ενώ οι Γιαπωνέζοι με τόφου, ψάρι και ωμά αυγά. Στη Γερμανία το πρωινό κατέχει ακόμα σημαντική θέση στην καθημερινή διατροφή, αν κα τα τελευταία χρόνια υποχωρεί, τουλάχιστον κατά τη διάρκεια της εβδομάδας, λόγω έλλειψης χρόνου. Στις ηλικίες μεταξύ 30 και 39 μόνο το 54,8% προγευματίζει πια στο σπίτι. Το πρωινό παραμένει όμως ιδιαίτερα δημοφιλές.