Περισσότερα άσχημα νέα για όσους χρησιμοποιούν τεχνητά γλυκαντικά

Οι επιζήμιες επιδράσεις των τεχνητών γλυκαντικών και της ζάχαρης γίνονται και πάλι κεντρικοί τίτλοι στις διατροφικές ειδήσεις σε όλο τον κόσμο, καθώς νέα έρευνα δείχνει τοξικές επιδράσεις στα πεπτικά βακτήρια και υψηλά επίπεδα σακχάρων που είναι κρυμμένα σε "υγιεινά" τρόφιμα.

Τρίτη, 15 Ιανουαρίου 2019

Η κοινή μελέτη επιστημόνων από το Ισραήλ και τη Σιγκαπούρη καταρρίπτει το μύθο της αθωότητας των τεχνητών γλυκαντικών αφού, ακόμη και εκείνα που έχουν εγκριθεί από την αμερικανική Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων, όπως και τα αθλητικά συμπληρώματα που τα χρησιμοποιούν, βρέθηκαν τοξικά για τα βακτήρια του ανθρώπινου εντέρου.

Τα εντερικά βακτήρια είναι ένα σημαντικό συστατικό του μικροβιακού οικοσυστήματος στο ανθρώπινο έντερο, το οποίο αποικίζεται από πολλά τρισεκατομμύρια μικροβίων - ακόμη και 10 φορές περισσότερα από τον αριθμό των ανθρώπινων κυττάρων στο σώμα. Σύμφωνα με ερευνητές, τα εντερικά βακτήρια διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην ανθρώπινη υγεία, όπως είναι η παροχή βασικών θρεπτικών συστατικών, η σύνθεση της βιταμίνης Κ, η υποβοήθηση της πέψης της κυτταρίνης, η προώθηση του σχηματισμού νέων αιμοφόρων αγγείων και η λειτουργία των νεύρων στο γαστρικό σύστημα. Εντούτοις, μπορούν ταυτόχρονα να είναι δυνητικά επιβλαβή λόγω της αλλαγής της σύνθεσής τους όταν το οικοσύστημα του εντέρου υφίσταται ασυνήθιστες αλλαγές με τη χρήση αντιβιοτικών, ασθενειών, άγχους, γήρανσης, κακών διατροφικών συνηθειών και τρόπου ζωής. Όταν καταστρέφονται τα βακτηρίδια του εντέρου, μπορεί να προκύψουν πολλές χρόνιες ασθένειες όπως η φλεγμονώδης νόσος του εντέρου, ο καρκίνος και η παχυσαρκία.

Δεν είναι η πρώτη φορά που οι επιπτώσεις των τεχνητών γλυκαντικών έχουν εμφανιστεί στα πρωτοσέλιδα. Πράγματι, οι κίνδυνοι των τεχνητών γλυκαντικών έχουν μελετηθεί και αμφισβητηθεί εδώ και δεκαετίες. Η χρήση τους προκαλεί βιοχημικές αλλαγές στο σώμα και στην πραγματικότητα εμποδίζει την ικανότητα του οργανισμού να παρακολουθεί πόσες θερμίδες καταναλώνουμε. Αλλά αυτή η τελευταία μελέτη δείχνει πως τα βακτηρίδια που βρέθηκαν στο πεπτικό σύστημα έγιναν τοξικά όταν εκτέθηκαν σε συγκεντρώσεις μόνο 1 mg./ml των τεχνητών γλυκαντικών ασπαρτάμη, σουκραλόζη, σακχαρίνη, neotame, advantame και acesulfame potassium-k. Η έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Molecules από ερευνητές του Πανεπιστημίου Benge Gurion του Negev (BGU) στο Ισραήλ και του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Nanyang στη Σιγκαπούρη, εξέτασε τα έξι προαναφερόμενα τεχνητά γλυκαντικά - όλα εγκεκριμένα για χρήση σε τρόφιμα και ποτά στις ΗΠΑ και την ΕΕ – καθώς και δέκα αθλητικά συμπληρώματα που περιέχουν αυτά τα τεχνητά γλυκαντικά.

Τα ευρήματα της μελέτης έδειξαν ότι τα βακτηρίδια που βρέθηκαν στο πεπτικό σύστημα, όπως το Ε. Coli, είχαν τοξική απόκριση όταν εκτέθηκαν σε συγκεντρώσεις ακόμη και μόνο 1 mg /ml των τεχνητών γλυκαντικών. Στη εργαστηριακή δοκιμή, οι ερευνητές τροποποίησαν γενετικά τα βακτηρίδια Ε. Coli ώστε να φωτοβολούν όταν εκτίθενται σε τοξίνες. Στη συνέχεια, εξέθεσαν τα βακτήρια στα τεχνητά γλυκαντικά, προκαλώντας την τοξική απόκριση. "Αυτό αποτελεί μια περαιτέρω απόδειξη ότι η κατανάλωση τεχνητών γλυκαντικών επηρεάζει δυσμενώς την εντερική μικροβιακή δραστηριότητα, η οποία μπορεί να προκαλέσει ένα ευρύ φάσμα θεμάτων υγείας", δήλωσε ο καθηγητής Ariel Kushmaro, πρόεδρος του τμήματος Βιοτεχνολογίας στο ισραηλινό πανεπιστήμιο.

Τα τεχνητά γλυκαντικά χρησιμοποιούνται σε αμέτρητα προϊόντα διατροφής και αναψυκτικά με μειωμένη περιεκτικότητα σε ζάχαρη. Πολλοί άνθρωποι καταναλώνουν αυτό το πρόσθετο συστατικό εν αγνοία τους, σύμφωνα με τους ερευνητές. Τα τεχνητά γλυκαντικά έχουν επίσης αναγνωριστεί ως νέο-εμφανιζόμενοι περιβαλλοντικοί ρύποι και μπορούν να βρεθούν στα πόσιμα και επιφανειακά ύδατα και στους υδροφόρους ορίζοντες, σύμφωνα με τους ειδικούς. "Τα αποτελέσματα αυτής της μελέτης θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην κατανόηση της σχετικής τοξικότητας των τεχνητών γλυκαντικών και του δυναμικού των αρνητικών επιπτώσεων στην μικροβιακή κοινότητα του εντέρου καθώς και στο περιβάλλον", δήλωσε ο Kushmaro.